© 2024 Asociace podnikavé Česko. Všechna práva vyhrazena. Powered by Strapi.
18. 12. 2023
Jedním z diskutujících v panelu zaměřeném na zdroje pro rozvoj podnikavosti na základních školách byl na naší říjnové konferenci student druhého ročníku Střední průmyslové školy v Třebíči David Jírů. Co pro něj jako pro příslušníka Generace Z znamená podnikavost? A co v sobě objevil díky účasti v programu DofE?
Davide, kdy jste se poprvé setkal s podnikavostí?
Vždycky jsem se snažil se co nejvíc zlepšovat i mimo školu a posouvat se dál v rámci svého volného času. V osmé třídě na základní škole jsem dostal možnost získávat nové zkušenost díky zapojení do programu DofE, ve kterém jsem aktivní pořád a stále mě to baví.
Přibližte nám – co to je DofE?
Duke of Edinburgh International Award – mezinárodní cena vévody z Edinburgu pod hlavičkou britské královské rodiny. Je to program pro lidi od 14 do 24 let. Ten jim dá tři cíle, které musí splnit, což je dovednost, sport a dobrovolnictví, a to všechno je zakončeno naprosto úžasnou expedicí.
Proč jste se vlastně do DofE zapojil?
Ze začátku byla moje hlavní motivace to, že dostanu certifikát. Říkal jsem si, že by mi to později mohlo pomoct na střední nebo vysoké škole. Šel jsem do toho a bylo to lepší, než jsem čekal.
Můžete pro představu popsat nějakou konkrétní aktivitu v tomto programu?
Já osobně můžu vypíchnout němčinu. Tu jsem si jako dovednost zvolil já. Díky tomu jsem se v tom jazyku hodně zlepšil a jsem za to hrozně rád. Mám kamaráda v Rakousku a díky zdokonalení němčiny se s ním dokážu bavit. Nedávno jsme spolu byli na opatství v Melku a on nám objednal německou průvodkyni. Nejdřív jsem si říkal, že nic nebudu znát, že to bude pro mě úplně zbytečné. Ale pak jsme přišli a ona mluvila, mluvila, mluvila a já jsem zjistil, že tam vlastně nebylo nic, čemu bych nerozuměl.
Navíc teď na střední už němčinu nemáme, ale jiný obor na naší škole ji pořád má a díky jazyku jsem se s nimi sblížil, i když jsem byl prvák a oni třeťáci. A v tom je DofE naprosto úžasný program, protože spojuje všechny lidi, ať už jsou jakkoliv staří – deváťáci, osmáci, sedmáci, nebo i středoškoláci. Všichni společně plánují třeba expedici, na kterou jedou jako jedna parta lidí, kteří jsou vlastně kamarádi. To je super, protože poznáte nové lidi, já jsem poznal hodně přátel, se kterýma pořád bavím.
Co pro vás osobně podnikavost znamená?
Pro mě osobně je to neskončit se zazvoněním zvonku ve škole, ale pokračovat dál a snažit se o něco navíc.
Vnímáte to tak, že jste mezi dnešní mladou generací spíš výjimka, nebo je podle vás čím dál běžnější být aktivní i mimo tu školu?
To je docela těžké říct. Mladí lidé zapojení do DofE jsou velmi aktivní, většinou se věnují dalším deseti věcem. Mají to asi podobně jako já - DofE mě nakoplo a chtěl jsem se dál učit něco víc. Teď na střední škole to mám taky tak. Nepřipadám si jako výjimka, ale asi to u mladých lidí není ani úplný standard.
Když byste měl zhodnotit stav vzdělávání k podnikavosti nejenom konkrétně na vaší škole, ale třeba i ve srovnání s vašimi vrstevníky, jaká je podle vás situace?
Myslím si, že poslední dobou to není ideální. Na naší škole bylo hodně kroužků, ale letos jich kvůli financím několik ubylo.
Myslíte, že je nějaká jednoduchá cesta, jak rozvoj podnikavosti na školách podpořit?
Existuje řada akcí a soutěží, které už probíhají. Kdyby se o nich víc vědělo, tak by se studenti o to víc zapojili. Myslím si, že velice často, když přijde do školy nějaká soutěž, tak žáci mají strach z toho vůbec se přihlásit, mají strach se zvednout z levice a zkusit to. Třeba na základce, kam jsem chodil, se pan ředitel snaží žáky motivovat k zapojení do DofE. Osmákům říká, že je tady ten program, jak se můžou zapojit a že je to super. Mají i nástěnku s fotkami z programu a moc se mi líbí, že ty fotky potom jsou na stránkách školy. Třeba náš učitel na informatiku měl v oblibě vybírat ty fotky a potom ořezávat. Kamarádce se stalo, že jí potkala malá holčička a říkala: Jé, to seš ty? Tebe jsem ořezávala na informatice.“
Dokázal byste vyjmenovat nějaké další dovednosti nebo vlastnosti, které jste u sebe díky zapojení do DofE objevil?
Troufnu si říct, že rozhodnutí zapojit se do DofE mi změnilo život. Expedice pro mě byla něčím novým, co jsem neznal. Vždycky, když něco takového dřív přišlo, tak jsem si říkal, že nevím, jestli to vlastně chci. Po tom, co jsem expedici zažil, tak se snažím jít do všeho, co je pro mě nové, protože je to zkušenost, která se mi v životě může hodit.
DofE mi vlastně ukázalo, že když je to věc, kterou neznám, tak to neznamená, že je špatná, takže díky tomu jsem přestal mít strach z jakýchkoliv dalších událostí. Nebojím nových zkušeností a díky tomu jsem se hrozně moc posunul. Zkusil jsem nové soutěže, které mi vždycky něco málo daly – třeba chemická soutěž, kde jsem se naučil s 3D tiskem. Prostě mi to ukázalo, že i když je to něco neznámého, tak pořád to je něco zvládnutelného, něco, co může být hrozně super a ve výsledku mi toho může hrozně moc dát.
4. 4. 2024
Jaké podoby může mít, když jde podnikavý člověk do akce? To bylo tématem jednoho z panelů naší konference Spojme síly ve vzdělávání k podnikavosti v Česku, kterého se jako diskutující zúčastnila také Gabriela Dlouhá.
24. 1. 2024
Jedním z diskutujících v panelu zaměřeném na zdroje pro rozvoj podnikavosti na základních školách byl na naší říjnové konferenci ředitel a pedagog ZŠ Višňové Jiří Beran.
11. 2. 2024
Jednou z diskutujících v panelu zaměřeném na zdroje pro rozvoj podnikavosti na středních školách byla na naší říjnové konferenci pedagožka na Gymnáziu a SOŠ v Podbořany Romana Havrdová.