© 2024 Asociace podnikavé Česko. Všechna práva vyhrazena. Powered by Strapi.
Jak bude vypadat svět, na který děti ve školách připravujeme? To nikdo z nás neví, jedinou jistotou je změna. Aby se budoucí absolventi dokázali uplatnit, musí se naučit změny přijímat a nahlížet na ně jako na příležitosti. A právě v tom je klíčová kompetence k podnikavosti. Podnikavost má široký záběr – propojuje osobní, občanský i profesní život, je zásadní pro udržitelnost. Nezahrnuje v sobě tedy pouze podnikání, i když je pro podnikání nezbytná.
Podnikaví lidé vidí příležitosti, přijímají je jako výzvy, řeší problémy, motivují sebe i ostatní, jsou zdravě sebevědomí, spolupracují s okolím, učí se ze zkušeností, nebojí se inovací, mají odvahu přicházet s nápady, jít do akce i zdravě riskovat. K těmto dovednostem, které souhrnně označujeme jako podnikavost, je třeba vést mladé lidi už ve škole napříč předměty pomocí různých typů aktivit. Mění-li se svět a žáci, musí se měnit i procesy výuky. Nabízíme proto školám podpůrný nástroj pro rozvoj výchovy k podnikavosti – certifikaci Podnikavá škola.
Evropská komise doporučila všem členským státům začlenit výchovu k podnikavosti do vzdělávání. Pomocnou ruku v této oblasti vzdělávání nabízí státu i všem základním a středním školám Asociace podnikavé Česko – sdružení organizací a škol, které společně prosazují a podporují podnikavost ve vzdělávání. „Asociaci jsme založili s cílem usnadnit adaptaci našeho vzdělávacího systému na budoucnost. Propojujeme klíčové organizace, aktéry a podporujeme jejich spolupráci a sdílení zkušeností. Aby se výchova k podnikavosti dostala do výuky a života co nejvyššího počtu škol, připravili jsme podpůrný a motivační nástroj – certifikaci Podnikavá škola, která aktivity na rozvoj podnikavosti a kompetenční pojetí nových Rámcových vzdělávacích programů pomůže školám jednoduše a systematicky aplikovat do každodenní praxe,“ popisuje ředitelka asociace Anna Kačabová.
V procesu certifikace má naprosto zásadní úlohu vedení školy, které chápe smysl a cíl výchovy k podnikavosti, na jehož základě̌ sestavuje vizi a akční́ plán školy. Díky tomu pak dokáže systematicky a cíleně podporovat pedagogický sbor, se kterým společně definují profil podnikavého absolventa a hledají kroky, jak vytvořit podmínky pro rozvoj podnikavých kompetencí. Výuka motivuje žáka, který přebírá odpovědnost za své́ vzdělávání. Škola žáka podporuje a dává́ mu prostor pro realizaci vlastních iniciativ, při kterých objevuje svůj potenciál. Škola je propojená se světem, otevřená spolupráci s místní komunitou, s firmami i absolventy, vytváří a hledá příležitosti a impulsy k dalšímu posunu žáků i učitelů.
Za tvorbou certifikace stojí jeden ze zakládajících členů asociace – vzdělávací environmentálně zaměřená organizace Lipka, která je řadu let garantem výchovy k podnikavosti v Jihomoravském kraji. Právě tam nyní probíhá pilotní proces certifikace na deseti základních a středních školách různého zaměření – od technických až po gymnázia. Všechny z nich motivuje k inovacím ve výuce, nabízí́ škálu postupů pro jejich implementaci a pomoc v podobě̌ přímé metodické́ podpory, konzultací, workshopů i dalšího vzdělávání pedagogů.
Zapojení školy do certifikace Podnikavá škola přináší školám mnoho dlouhodobých výhod – od posílení vzájemné́ spolupráce pedagogického sboru a vedení, přes rozvoj klíčových kompetencí žáků, až̌ po vytváření́ silného partnerství́ s rodiči a místní komunitou. Asociace podnikavé Česko plánuje certifikaci Podnikavá škola postupně přinést i do dalších krajů České republiky.
Budeme rádi, pokud se s námi rozhodnete spolupracovat a nastartovat společnou cestu k rozvoji výchovy podnikavosti v Česku. Pomůžeme tak další generace připravit na život ve světě, kde jedinou jistotou je změna a v němž budou hrát podnikavé kompetence zásadní roli.
4. 4. 2024
Jaké podoby může mít, když jde podnikavý člověk do akce? To bylo tématem jednoho z panelů naší konference Spojme síly ve vzdělávání k podnikavosti v Česku, kterého se jako diskutující zúčastnila také Gabriela Dlouhá.
24. 1. 2024
Jedním z diskutujících v panelu zaměřeném na zdroje pro rozvoj podnikavosti na základních školách byl na naší říjnové konferenci ředitel a pedagog ZŠ Višňové Jiří Beran.
11. 2. 2024
Jednou z diskutujících v panelu zaměřeném na zdroje pro rozvoj podnikavosti na středních školách byla na naší říjnové konferenci pedagožka na Gymnáziu a SOŠ v Podbořany Romana Havrdová.